MonkingMe, l’alternativa a la pirateria

raul-2

Raul Martínez, co-fundador de MonkingMe (foto: MonkigMe)

En Raul Martínez, de 21 anys, és co-fundador de MonkingMe i estudiant de Nanociència de la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment combina els seus estudis amb la start up catalana que permet escoltar, compartir i descarregar música de manera gratuïta i legal. L’impulsor està convençut que MonkingMe proposa un servei millor respecte les altres plataformes, ja que no només permet als artistes guanyar diners, sinó que també ofereix una alternativa per acabar amb la pirateria.

Com sorgeix la idea de crear MonkingMe?

Tot va començar fa 5 anys, quan jo encara no coneixia el meu soci, el Miquel. La idea va sorgir quan vam veure que no pagàvem música. De fet, més del 90% de la societat no paga per descarregar-se música. I això ens va portar a la idea de fer que les descàrregues fossin gratuïtes, sense que els artistes perdessin diners. Els ingressos en streaming d’un artista representen tan sols un 1,35% del total, mentre que els concerts en suposen un 86%. Després vam pensar que si la música en streaming no donava diners a diferència dels concerts i el merchandising, calia impulsar aquestes altres vies d’ingressos, ja que encara no hi havia cap plataforma web que ho fes.

Com vau fer front a les primeres despeses econòmiques que suposa un projecte de tal magnitud?

A través d’un préstec participatiu que oferia la Generalitat de Catalunya per fer front a les despeses econòmiques que suposa engegar un projecte empresarial com aquest.

Quin criteri feu servir per seleccionar els artistes que teniu a MonkingMe?

De moment volem els catalans d’aquí, perquè si alguna cosa hem vist, és que aquí a Catalunya tot el mercat musical és diferent a la resta del món. Ara mateix som nosaltres qui va a buscar l’artista perquè encara no som prou coneguts, i és més fàcil contactar amb artistes catalans. A més a més, a Catalunya també hi ha molts artistes independents i és més fàcil parlar amb ells. Un cop tinguem un bon catàleg, anirem a parlar amb les discogràfiques, ja que ens poden oferir una quantitat més significativa de música.

Què oferiu a les empreses que es promocionen a la vostra plataforma?

Les empreses es promocionen mitjançant un vídeo publicitari de 20 segons que apareix quan un usuari es descarrega una cançó. Quan nosaltres anem a parlar amb els anunciants, els oferim un catàleg on poden seleccionar el target al qual es volen dirigir. Poden escollir a qui impactar amb el vídeo que es reprodueix abans de cada descàrrega. Els proposem que es diferenciïn amb un estil de música concret, com han fet, per exemple, Red Bull i Monster amb el dubstep. A més, els animem a fer anuncis interactius per a l’usuari. De moment la majoria d’anunciants que tenim són start ups d’aquí Barcelona, però a poc a poc esperem anar aconseguint anunciants més grans.

team

Equip de MonkingMe (foto: MonkingMe)

Vosaltres quin tipus d’ingressos us quedeu? Perquè entenc que els diners que genera la publicitat van dirigits a l’artista…

El model de negoci canvia cada 6 mesos. Però fins a la data els nostres ingressos eren les comptes premium, que ens permetien obtenir ingressos per part dels artistes que volguessin tenir millors serveis i avantatges al web. D’ara endavant, i si no canvien les coses, tenim pensat augmentar els ingressos a través de la promoció musical. D’aquesta manera, oferirem un servei que permeti a cada artista promocionar una cançó i relacionar-la amb altres artistes del mateix estil o gènere. És un model similar a les publicacions promocionades de Facebook aplicat a una plataforma web, únicament, musical.

Està sent rendible MonkingMe?

Això t’ho diré d’aquí a un any, quan comencem a veure ingressos. Quan comences una start up el primer que penses és que et faràs ric. Però, evidentment, no seguim per diners, seguim perquè ens agrada la música, tenim un pacte de socis ben fet i creiem que és un projecte que pot tirar endavant.

En el món de l’emprenedoria són molt importants els contactes. Com els heu anat fent?

Hem tingut la sort de participar en molts certàmens per a start ups com el 4YFN Awards i el Sónar +D, que et permeten fer-te visible i conèixer a molta gent. És molt important fer contactes, però també saber en qui pots confiar, ja que quan tens una bona idea hi ha molts taurons que se’t volen menjar. De totes maneres, també hi ha molts empresaris i mentors que t’ajuden a tirar endavant. I això sobretot ho hem vist aquí a Barcelona. És una molt bona ciutat per emprendre.

És difícil emprendre en el sector musical?

Impossible. No sé com encara estem vius. La gran quantitat de competència que hi ha fa que sigui molt difícil sobreviure. Spotify té tot el monopoli de la música. Sony i Universal tenen tots els drets. I hi ha moltes plataformes musicals com Itunes, Apple Music i Soundcloud. Cada vegada costa més diferenciar-te i quan surt una plataforma nova de música dius “segur que és igual que la meva”. I davant de tota aquesta competència, has de trobar una idea que encara no hagi trobat ningú.

Quin consell donaries a algú que vol començar una start up?

Li diria que ho faci a Barcelona, jo estic molt orgullós d’haver-ho fet en aquesta ciutat. Per mi, és la Silicon Valley europea. També li diria que demanés consell a altres start ups, que faci un bon pla d’empresa, que es diferenciï del mercat i de la competència, i sobretot que actuï de pressa, perquè la idea que ha tingut la pot tenir una altra persona a l’altra punta del món.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s